Het is een internetfenomeen: de ‘smoelkini’. Chinese vrouwen gaan duidelijk niet naar het strand om bruin te worden.

In veel niet-westerse gebieden geldt een lichte huid nog altijd als schoonheidsideaal. China is geen uitzondering, bewijst de strandcultuur in de oostelijke stad Qingdao. Vrouwelijke badgasten van middelbare leeftijd hebben daar een wel erg opvallende manier gevonden om niet te veel uv-stralen op te vangen, schrijft de BBC.

Ze noemen het zelf de “smoelkini”: een soort bivakmuts voor bij het badpak. Daarnaast zijn ook speciale parasolletjes die je aan de smoelkini kunt bevestigen een hit.

Meteen in de bladen

Het New Yorkse modeblad CR Fashion Book wijdde zelfs een fotoshoot aan het fenomeen. Dit tot hilariteit van de Chinezen, voor wie de smoelkini typisch een uiting is van ‘oudewijvenstijl’. Binnen twee dagen verschenen er al 12 miljoen posts over op Weibo, de Chinese variant van Twitter.

Net zoals in India wordt er in China duchtig reclame gemaakt voor witmakende gezichtscrèmes. De smoelkini’s komen echter op een moment dat zonnestudio’s langzaam hun intrede beginnen te doen in Chinese grote steden, die het meest bloot staan aan Westerse cultuur. Voor de gemiddelde Chinees is het idee dat je betaalt om bruin te worden nog steeds volkomen bizar.

Zonnebank is voor idioten

De man die op Weibo de "zonnebankkoning van China" wordt genoemd, Liu Yupu, maakt zich geen zorgen over de plotselinge populariteit van smoelkini's. "Misschien noemen je ouders en goede vrienden nog steeds een idioot als je in China naar de zonnebank bent geweest, maar je krijgt er ook genoeg complimentjes voor."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl